Kalle Kurikkala ja Eeva Hautala. Kuva Ada Halonen
Kotkan kaupunginteatterin kuudes ensi-ilta tänä vuonna.
Katastrofikomedia Peter Pan menee pieleen sai ensi-iltansa marraskuun lopussa. Tätä supersuosittua maailmanlaajuista teatteri-ilmiötä on esitetty jo viidellä mantereella ja lähes neljässäkymmenessä maassa. Sen käsikirjoituksesta vastaavat kuulu käsikirjoittajatiimi Henry Lewis, Jonathan Sayer ja Henry Shields. Meillä Suomessa tiimi tunnetaan erityisesti näytelmistä Tämä on ryöstö ja Näytelmä, joka menee pieleen.
Kotkaan pieleen menevän Peter Panin on ohjannut TV:stäkin tuttu Mika Eirtovaara (vier.). Hän on valmistunut Tampereella näyttelijäksi 2001 ja hänet tunnetaan erityisen hyvin stand up -skenessä, jossa hän on toiminut aktiivisesti parikymmentä vuotta. Kotkaan hän on aiemmin ohjannut näytelmän Muumio.
KOMEDIOITA Eirtovaara on ohjannut eri teattereihin yli 10 vuoden ajan. Eirtovaara ohjasi näytelmän Peter Pan meneen pieleen myös Tampereen Teatteriin (2020). Sieltä näytelmän lavastus ja puvut vuokrattiin Kotkaan ja näillä näkymin ne jatkavat matkaansa vielä Kotkastakin eteenpäin, seuraaviin teattereihin – kierrättäminen on tätä päivää myös teattereissa. Lavastussuunnittelusta ovat vastanneet Marjatta Kuivasto ja Lasse Männikkö ja pukusuunnittelusta Mari Paju Tampereen Teatterista.
–Se että olemme tehneet tämän näytelmän ensin Tampereella, on valtava etu. Nyt ei ollut paineita miettiä monimutkaisia teknisiä ratkaisua ja jännittää, että onnistuuko ne vai eivät. Olemme voineet jopa jatkokehittää aiempia ratkaisuja ja ennen kaikkea keskittyä enemmän näytelmän muihin osa-alueisiin, kertoi ohjaaja.
KOTKASSA katastrofikomediassa esiintyy kuvitteellinen Kymenlaakson polytekninen draamaseura. Esityksessä kaikki, mikä voi mennä pieleen, menee pieleen. Ongelmat johtuvat siitä, että draamaseurueen jäsenillä on kullakin omia tavoitteitaan ja kaiken lisäksi heidän keskinäiset ihmissuhteensa ovat umpisolmussa. Seurueen näyttelijät taistelevat valokeilasta, lentävät ja törmäilevät. Fiktiivisen harrastajateatterin tekniikka ei toimi ja katsoja näkeekin sen myötä, miten tärkeää osa sillä on esityksessä.
–Esitys on sen näyttelijöille rytmisesti todella tarkka. Jos on vähänkään myöhässä tai liian ajoissa, iskut ja kaatumiset eivät toimi. Ja kaikki mikä menee pieleen, täytyy näyttää yllätykseltä, näytelmässä Peter Panin roolia esittävää Jondea näyttelevä Kalle Kurikkala sanoo.
–Haastavinta on ollut se, että ensin on otettava haltuun näytelmän tekniset asiat. Sen jälkeen roolit ja vielä sen lisäksi näyteltävä hyvin ”huonosti” näyttelevää harrastajateatterin näyttelijää, kuvailee Wendy Darligia näyttelevä Eeva Hautala. Näyttelijä Ella Mustajärvi lisää, että näin hauskaa ja fyysistä esitystä tulee harvoin vastaan ja tätä on ollut ilo tehdä.
RYTMISESTI, visuaalisesti ja teknisesti vaativa näytelmä asettaakin oikean teatteritekniikan väen suureen ja vaativaan rooliin. Tyylillisesti näytelmä jatkaakin Charlie Chaplinin ja Buster Keatonin tarkan ajoituksen komedian jalanjäljissä, joissa vaativia kohtauksia kuvattiin yhdellä otolla. Esityksessä nähdään monimutkaisia teknisiä koreografioita, joiden suunnittelu on ollut hyvin tarkkaa ja aikaa vievää.
Kalle Kurikkalaa lennätetään Peter Panin roolissa yllin kyllin, vai pitäisikö sanoa pitkin poikin. Kalle saikin teosesittelyssä yleisökysymyksen, miltä lentäminen tuntuu.
–Se on vaativaa ja totuttelu vei tietysti hieman aikaa. Nyt ollaan hauskan puolella!
Näytelmän nimestä saattaisi joku päätellä, että kyseessä on lastennäytelmä, mutta sitä se ei ole, vaikka se lapsillekin sopii.