Piparit on pala iloa

Kioskipojat Konsta (vas.), Valtteri ja Brown.

Otsolan koulun pikkuyrittäjät ovat valmistautuneet koko syksyn Karhulan torin myyntipäivään.

Otsola
Hannu Lehtinen

Kotkan Otsolan koulun 4B luokka on valmistautunut koko syksyn Pikkuyrittäjinä Karhulan torin myyntitapahtumaan keskiviikona 24. päivä. Koululaisten perustamat yritykset myyvät torilla tuotteitaan kello 8-12 välillä.

Annetaan lasten ideoille siivet, on pikkuyrittäjyyden kannustuksen periaatteita. Pikkuyrittäjät on alakouluille suunnattu ohjelma, jossa oppilaat perustavat oman yrityksen. Ohjelma on 18 tunnin maksuton kokonaisuus, joka koostuu 9 teemasta. Kunkin teeman käsittely kestää 1-2 oppituntia. Ohjelma huipentuu myyntitapahtumaan ja tilinpäätösjuhlaan. Pikkuyrittäjät on osa Nuori Yrittäjyys ry:n toimintaa.
Mukana koko Suomessa on noin 700 koulua ja 70 000 oppilasta.

Mikä sai opettaja Jonna Virtasen ja luokan innostumaan yrittäjyydestä?
–Näin sopivan vetävän mainoksen viime keväänä. Meillä on painotus yhteiskuntaopissa ja tässä tulee aika monta yhteiskuntaopin asiaa samalla.
Virtanen aloitti luokan kanssa Pikkuyrittäjyyden heti lukuvuoden alussa. Oppilaat muodostivat omia 2-4 hengen yrityksiä. Niiden nimet ovat Tonttu-paja, Merkit&Korut, Pikku-apinat, Joulupukin paja, Kioskipojat, Pikkukirppis ja Lime.
–Lime tulee meidän nimistä Linda ja Meeri, pikkuyrittäjäpari kertoi värittäessään mainostaan.
Tuotteita on jouluiset herkut, kuten piparit, tortut, muffinit, munkit ja karkit. Isompia herkkuja ovat omenahillo, joulusinappi ja kaakao. Lahjatuotteiksi sopii muun muassa lasinaluset, pötkylä ja eläin kirjanmerkit, käsikorut, kovun hajuiset saunahajusteet, heijastimet, arvat tai vaikkapa kiertoon laitetut lastenkirjat.

Tonttu-pajan tytöt Helmi (vas.), Erica, Viivi. Takana Ronja.

Pikkuyrittäjillä on valtakunnalliset tavoitteet, jotka myös Otsolassa on käyty läpi, mitä ne tarkoittavat. Tutustutaan yritysmaailmaan, tehdään oma yritys, työskennelleään yhdessä ja tasapuolisesti yrityksen eteen. Lindan paperissa on lisäksi itse on kirjoitettu tavoitteeksi vähemmän riitaa. Lasten oma kirjaus on hyvä kiteytys yrittäjyydestä, koska yrittäjä ei voi riidellä toisten yrittäjien eikä asiakkaiden kanssa, että saa tuotteitaan tai palvelujaan myytyä.
Mikä on ollut kivaa yrittäjyydessä?
–Saa olla muiden kanssa tekemisissä ryhmätöissä ja saa vähän rahaa, sanoi Ronja.
–Yrittäjyys on ollut aika kivaa, kun on tehnyt omat tuotteet ja pääsee niitä myymään. Ja saadaan luokkaretki, Nella kiteytti.
Pipsasta oli kivaa, kun saa ilahduttaa asiakkaita. Ylipäänsä luokan mukaan yritysjuttu on ollut aika kivaa, kun on tehty omat tuotteet ja niitä pääsee myymään.

Miten koululaiset ovat kehittäneet tuotteita?
–Keksittiin tuotteita, kun todennäköisesti tulee vanhempia ihmisiä, vastasi Brown.
Muutkin kertovat tuotteistaan.
–Me myydään kirpputoritavaroita ja meillä on arpajaiset, minkä voittona on herkkukori, kertoi Ronja.
–Me keksittiin tuotteita, jotka pelätään, että menee kaupaksi, esitteli Konsta. Heidän tuotteensa ovat heijastavat sydänkorennot, kaakaot ja joulukarkkipusseja, joissa on suklaata?
Maltatko olla itse syömättä?
–Joo, maltan kyllä, Konsta kuittasi välittömästi.

Myyntipäivään 24. marraskuuta Otsolan Pikkuyrittäjät ovat valmistautuneet harjoittelemalla hissipuheita asiakkaalle. Lisäksi on valmistauduttu jo myyntipäivää seuraavaan päivään, kun pitää laskea kassan tuotto.
–Asiakkaalle sanotaan moi, Jero totesi.
–Moi, mitä te haluaisitte ostaa, tarkensi Ronja. –Pitää sanoa kiitos, kun joku on ostanut.
Luokassa viimeistellään jokaisen pikkuyrityksen mainostauluja ja hinnastoja.
Torille he varaavat lämpimiä vaatteita.

Koko luokka kuvassa alhaalta vasemmalta Jesperi, Pipsa, Nella, Moona, Brown, Linda, Venla, Erica, Valtteri, Konsta, Jaro, Viivi, Helmi, Meeri, Jenna, Ronja ja Julius.
Oliko artikkelista hyötyä sinulle? Jaa se muille!