Kantolassa on esillä ruusunnuppuja ja valokuvia arkkitehtuurista

Käyttäjän Eija Anttila kuva Eija Anttila
Julkaistu: 18.05.2019 - 12:19
Ranskalainen Jerome Auzeray tutkii kuvissaan rakennuksten itsenäistä elämää myös epätavallisista näkökulmista.

Näyttelytoiminta Sunilan Kantolassa jatkuu maalauksilla ja valokuvilla. Entisen tehtaanjohtajan asunnon alakerrassa on esillä kotkalaisen kuvataiteilijan Marjut Siron maalauksia ja yläkerrassa ranskalaisen, mutta Sunilassa asuvan Jerome Auzerayn Neliöt-valokuvanäyttely. Järttelyt järjestää Pro Sunila ry.

Rakennusten itsenäinen elämä

Jerome Auzeray näyttää valokuvillaan ihmisistä vapaiden paikkojen kauneuden yön tullen, niiden itsenäisen elämän. Auzerayn tavoitteena on viedä neliön mallisten, mustavalkoisten valokuvien kautta katsojan huomio rakennuksiin, niiden graafisiin yksityiskohtiin, linjojen ja kulmien kauneuteen.

- Neliön valinta ei ole sattuma: se on enemmän kuin tekninen punainen lanka. Se pakottaa uuteen näkökulmaan kuvaa sommitellessa ja vie katsojan silmän takaisin valokuvan aiheeseen, kuvailee Jerome Auzeray.

  Jerome Auzeray muutti Sunilaan kymmenen vuotta sitten. Valokuvaajaksi hän ryhtyi vasta vuonna 2012 työskenneltyään siihen saakka opettajana useissa yliopistoissa ja taidekouluissa Ranskassa opettaen muun muassa uusmediaa ja tietojenkäsittelyä. Auzeray on myös muusikko ja lauluntekijä.

Nyt esillä oleva näyttely on Auzerayn kolmas erilainen. Hän aloitti kuvaamisen nimenomaan Sunilasta, josta kertova näyttely oli esillä Kantolassa viisi vuotta sitten.

Auennut ruusu ei kiinnosta

Marjut Siron näyttelytöiden aiheena ovat ruusunnuput.

- Avonainen ruusu aiheena on minulle vieras. Nuppu tai nahistunut kukka on heti kiinnostavampi, Marjut Siro kertoo.

Siemenkota kukinnan jälkeen edustaa Sirolle jo kokonaista uutta sukupolvea.

- Jotain on syntymässä tai kuolemassa, mutta kumpaa? Jätänkö avonaisen kukan tarkoituksen kuvaamatta? Kukkeimman kukan, lajin jatkamisen kauneimman huipun? Näin saattaa kyllä käydä…

Välillä Siro leikkii ajatuksella ja kokeilee, mutta kiinnostus avoimeen ruusuun kuvana ei herää. Seuraavaksi nuppujen jälkeen häntä kiinnostaa maalata nahistuneita, paleltuneita ja jo kukkineita ruusuja.

Varjot nuppujen taustalla tuovat Siron mukaan kuvapinnasta lisää maalaustilaa ja uusia ajatuksia paikasta ja merkityksestä. Soturinupuissa on taustalla todellisia ihmisiä, vahvoja naisia, joilla on tehtävä. Soturinuput ovat esitaistelijoita, suojelijoita ja puolustajia.

Hetkellisen ja pysyvän leikki

Marjut Siro maalaa akryyliväreillä ja häntä kiinnostaa värien sekoittaminen sekä paletilla, että katsojan silmässä.

- Minua kiinnostaa teos katsottuna kaukaa ja läheltä. Viimeistellyn ja nopean tekemisen sekoittaminen samaan teokseen kiehtoo.

- Teoksissani on oltava paljon jotakin mekaanista tekemistä esimerkiksi taustan käsittely ja toisaalta jotakin, joka on aivan hetkestä ja näkemisestä kiinni. Tarvitsen myös monia vaiheita ja kerroksia työskentelyssä ja monia töitä kesken yhtä aikaa työstettäväksi.

Marjut Siro on Kotkan Taiteilijaseuran jäsen ja opettaa kuvataidetta Kotkan lyseon lukiossa.

Funkista puhtaimmillaan

Kantolan näyttelyihin tutustumisen lomassa yleisöllä on oiva tilaisuus tutustua myös Alvar Aallon arkkitehtuuriin. Kantola edustaakin funkista puhtaimmillaan.

Kantola on nykyään kokonaisuudessaan Kotkan kaupungin omistuksessa ja vuokrattavissa myös yksityistilaisuuksiin.

Kantolan näyttelyt ovat esillä 27.6. saakka tiistaista perjantaihin kello 16-18 sekä lauantaisin ja sunnuntaisin kello 14-16. maanantaisin ja juhannuksena 21.-23.6. Kantola on suljettu.

Kantola on Alvar Aallon funkistyylin puhdas helmi. Kantola valmistui Sunilan tehtaan ensimmäisen toimitusjohtajan Lauri Kannon asunnoksi vuonna 1937.

Kuvassa Pro Sunilan hallituksen jäsen Heikki Naski kahvituspuuhissa.

 

Kirjaudu sisään tai rekisteröidy kommentoidaksesi artikkelia

Kirjaudu sisään

Rekisteröidy