Markku Hannonen: Tunnelivaihtoehto olisi paras kaupunkirakenteen kannalta

Käyttäjän Eija Anttila kuva Eija Anttila
Julkaistu: 13.08.2019 - 11:02
Havainnekuva vaihtoehdosta, jossa Karhulan kanjonin päällä olisi tunneli, joka mahdollistaa raskasta liike- ja asuinrakentamista.

Kotkan kaupunkisuunnittelujohtajan Markku Hannosen mielestä kanjonin kattamisvaihtoja mietittäessä kannattaa katsoa parinkymmenen vuoden päähän: mitä Karhulassa voisi olla silloin?

Hannosen mielestä tunnelivaihtoehto eli kanjonin kattaminen kokonaisuudessaan siltojen välisellä alueella on kaupunkirakenteen kannalta houkuttelevin vaihtoehto.

- Se on myös ainoa ratkaisu, joka poistaa meluongelman kokonaan. Tunneli on myös vaihtoehto, joka mahdollistaa tuloja, Markku Hannonen sanoi esitellessään selvitystä Kotkan kaupunginvaltuuston tiedonantokokouksessa maanantaina.

Hannosen mielestä on hyvä miettiä kattamisen vaikutusta laajemmin Karhulassa. Yksittäisenä hankkeena kattaminen on Hannosen mielestä taloudellisesti raskas, mutta on pohdittava sitä, mitä se tuo mahdollisina kiinteistöveroina ja uusina työpaikkoina sekä keskustan yleisenä vetovoiman kasvuna.

Selvitys on työkalu

Valmisteilla olevaa Karhulan keskustan osayleiskaavaa varten on tehty tai tehdään useita taustaselvityksiä, joista selvitys kanjonin kattamisesta on yksi. Selvitetyillä toteuttamisvaihtoehdoilla on haettu konkretiaa ja realismia kanjonin kattamisesta käytävään keskusteluun ja hankkeen mahdolliseen toteuttamiseen.

- Selvitys on tehty siksi, että meillä ei tähän mennessä ole ollut luotettavaa kuvaa siitä, miten kanjoni voidaan kattaa teknisesti, minkälaisia reunaehtoja on olemassa ja mitkä ovat eri vaihtoehtojen kustannukset, Hannonen totesi.

Hannosen mukaan selvitys auttaa keskusteluissa mahdollisten hankeyritysten kanssa. Hänen mukaansa muun muassa Karhulan Liikkeenharjoittajat ovat aktiivisesti etsineet mahdollisia toimijoita.

Leveä hintahaitari

Selvityksessä esiin tuoduilla vaihtoehdoilla on hyvinkin erilaiset hintalaput, muutaman miljoonan meluntorjuntaesteistä noin 25 miljoonaa maksavaan tunneliratkaisuun, joka mahdollistaa raskaan ja kaupunkimaisen rakentamisen kanjonin päälle.

Siltapinta-alan kasvaessa kustannukset kasvavat. Kansirakenne on silta noin sadan metrin leveyteen saakka, jonka jälkeen aletaan puhua tunnelista, jolle viranomaiset ovat asettaneet siltaa raskaammat vaatimukset.

Yhden leveän sillan ja parin kapeamman kokonaisuuden saa Karhulaan noin 6-8 miljoonalla eurolla, mutta meluongelmaa se ei vielä ratkaise, sillä ääni karkaa siltojen välisistä aukoista.

Selvityksessä mainitut kustannusarviot eivät sisällä kannen päälle rakennettavien rakenteiden kustannuksia, mutta eivät myöskään mahdollisista rakennuksista aikanaan saatavia tuloja.

Kaava etenee omalla painollaan

Karhulan keskustan osayleiskaavan uudistaminen etenee niin, että luonnoksen pitäisi olla valmis vuoden vaihteessa. Siitä noin vuoden kuluttua ehdotus uudeksi kaavaksi on valmis käsiteltäväksi. Valtuustokäsittelyssä kaava ollee vuonna 2021.

Kaavan eteneminen omalla painollaan ei välttämättä sulje pois sitä, etteikö mahdolliselle toimijalle löytyisi paikka rakentamiselle jo ennen kaavan valmistumista.

- Asioita tarkastellaan aina tapauskohtaisesti. Kaikkein mieluiten toimisimme niin, että valmistelisimme osayleiskaavaa yhdessä mahdollisen toimijan kanssa.

Hannonen huomauttaa, että yleiskaavan perusteella rakennuspaikkoja ei määritellä, vaan se vaatii aina tarkemman kaavatarkastelun.  

 

Kanjonin kattamisen eri vaihtoehtojen kustannusarviot

Nykytilanteen parantaminen                             2,0 – 2,5 M€

Kattaminen osittain sillalla                                   6,0 – 8,2 M€

Kattaminen osittain usealla sillalla                    8,4 – 11,8 M€

Kattaminen kokonaan tunnelilla                       23 – 28 M€

Kirjaudu sisään tai rekisteröidy kommentoidaksesi artikkelia

Kirjaudu sisään

Rekisteröidy