Satamakeississä uusi käänne

Käyttäjän Eija Anttila kuva Eija Anttila
Julkaistu: 08.04.2019 - 11:17
Satamayhtiön tapahtumat kiertyvät ns. Sarens-projektin ympärille. Satamayhtiö rakensi Sarensille laiturin ja satama-altaan jättimoduulien kuljetuksia varten. Kuva heinäkuulta 2018, kun ensimmäinen jättimoduuli on saapumassa Haminan satamaan.

Haminan-Kotkan sataman parin vuoden takaisia tapahtumia koskevat poliisitutkimukset jatkuvat. Tutkintapyyntöjen tekijät ja tutkinnan kohteet ovat vain vaihtaneet paikkaa. Aiemmista epäillyistä on tullut asianomistajia.

Satamayhtiön entinen tekninen johtaja Teppo Jokimies ja rakennusurakoita satamayhtiölle kauan tehneen Merikuriiri Oy:n ja Coast Masters Oy:n omistaja Jussi Keveri vapautuivat viime joulukuussa kaikista heihin vuonna 2017 kohdistuneista rikosepäilyistä. Jokimiestä epäiltiin lahjuksen ottamisesta elinkeinotoiminnassa ja luottamusaseman väärinkäytöstä. Keveriä puolestaan epäiltiin lahjomisesta.

Poliisitutkinnassa ei löytynyt mitään tukea epäilyksille ja syyttäjä teki syyttämättäjättämispäätökset molempien epäiltyjen osalta. Alkuvuodesta 2017 alkanut tapahtumaketju johti jo ennen poliisitutkintaa Teppo Jokimiehen irtisanomiseen. Satamayhtiö päätyi ratkaisuun omien selvitystensä perusteella.

Samoin Keverin yhtiöiden urakat satamayhtiölle loppuivat. Merikuriiri ja Coast Masters olivat olleet satamayhtiön luotettavien yhteistyökumppaneiden listalla alusta eli vuodesta 2011 asti ja sitä ennen Kotkan Satama Oy:n pitkäaikainen kumppani.

Satama ei suostunut korvauksiin

Nyt Jokimies ja Keveri kokevat muun muassa, että he ovat joutuneet väärän ilmiannon kohteiksi ja että heidän kunniaansa on loukattu. Keveri ja Jokimies ovat tehneet erilliset tutkintapyynnöt poliisille.

Keverin tutkintapyynnön kohteina ovat Haminan-Kotkan sataman toimitusjohtaja Kimmo Naski, satamayhtiön hallituksen entinen puheenjohtaja Tapio Lepistö (kok.), satamayhtiön hallituksen entinen varapuheenjohtaja, Kotkan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Marika Kirjavainen (kok.), yrittäjä Sami Kirjavainen ja yrittäjä Antti Vuorenpalo.

Jokimiehen tutkintapyyntö koskee Kimmo Naskia, Tapio Lepistöä ja Marika Kirjavaista. Jokimies on myös vaatinut satamayhtiöltä korvauksia laittomasta irtisanomisestaan. Yhtiö ei ole siihen suostunut. Jokimiehen kanne laittomasta irtisanomisesta on valmisteilla.

Huhuja laskettiin liikkeelle

Keväällä 2017 oli liikkeellä huhuja siitä, että satamayhtiön rakennusurakat päätyivät Jokimiehen kautta usein samoille eli Keverin omistamille yrityksille. Liikkeellä oli myös huhuja, että Jokimies olisi teettänyt kesämökilleen aallonmurtajan korjauksen ja siirron Keverin yrityksellä poikkeuksellisen halvalla.

Syyttäjän mukaan sovittu hinta aallonmurtajasta ei ollut poikkeuksellisen edullinen, eikä yhteyttä tai motiivia väitetyn lahjuksen ja Keverin saamien urakoiden tai niiden lisääntymisen välillä ole voitu osoittaa. Mitään kummallista ei syyttäjän mukaan ole myöskään siinä, että Jokimies hankki aallonmurtajan entuudestaan tutulta yrittäjältä.

Jokimies johti projektin tuottoisasti

Satamayhtiön teknisenä johtajana Jokimies johti vuonna 2017 muun muassa mittavan ja kiireellisen Sarens-projektin laituri- ja satama-allasurakan Haminan satamassa menestyksellisesti ja satamayhtiön kannalta erittäin tuottoisasti maaliin. Projekti liittyy jättimäisten moduulien kuljetukseen Haminan kautta Kazakstanin öljykentille.

Satamayhtiö teki rakennusprojektista noin 25 miljoonan euron investointisopimuksen Sarens Groupin kanssa. Urakka toteutui kuitenkin huomattavasti halvemmalla ja tiukasta aikataulusta huolimatta ajallaan, mikä tuotti satamayhtiölle projektituloutuksena 5,1 miljoonaa euroa (HaminaKotka Satama Oy:n tilinpäätös sivut 2 ja 14, www.haminakotka.com).

 

Kirjaudu sisään tai rekisteröidy kommentoidaksesi artikkelia

Kirjaudu sisään

Rekisteröidy