Vauhtia rekrytointiin markkinointikampanjan avulla

Käyttäjän Eija Anttila kuva Eija Anttila
Julkaistu: 19.05.2019 - 12:58
Cursorin myyntipäällikkö Harri Eela korostaa, että seutumarkkinointi on aina pitkäjänteistä työtä. (Kuva: Hannu Oksanen)

Andritz ja Sulzer päättivät viime vuonna lopettaa ihmettelyn siitä, miksi avoimiin työpaikkoihin ei saada palkattua työntekijöitä. Ihmettelyn sijaan yritykset käärivät hihansa ja lähtivät mukaan Cursorin vetämään osaajamarkkinointikampanjaan yhdessä Kotkamillsin, Xamkin ja Kotkan kaupungin kanssa.

Tarvittiin ajattelu- ja rekrytointitapoihin muutos. Se tehtiin ja muutos todellakin kannatti.

- Meille hakeneiden ja Sulzerista kiinnostuneiden henkilöiden määrä on kasvanut huimasti. Nyt tilanne on erittäin hyvä, toteaa Sulzerin HR-asiantuntija Riina Honkanen innostuneesti.

Honkasen mielestä ongelmana on ollut muun muassa se, että kukaan ei ole oikein tiennyt, mitä Sulzerilla tehdään ja minkälaisia työtehtäviä olisi tarjolla. Kampanjan myötä Sulzer halusi tulla tutuksi työantajana ja Kotka hyvänä paikkana asua.

Perinteinen työpaikkailmoittelu lehdissä ei ollut tuottanut tulosta. Sosiaalisen median mahdollisuuksien valjastaminen rekrytointiin muutti kaiken. Sosiaalisen median guru Tom Laine kävi opettamassa LinkedInin käyttöä ja hyödyntämistä.

- Oma henkilöstömme innostui mukaan hienosti lähtien brändilähettiläiksi sekä sosiaalisessa mediassa että messu- ja oppilaitosyhteistyössä.

Honkasen mielestä yhteiskampanja Cursorin kanssa oli hyvin toteutettu. Cursor piti ajan tasalla, missä mennään ja mitä pitää seuraavaksi tehdä.

Honkasen mukaan yritysten täsmäisku Lappeenrannan teknilliseen korkeakouluun oli suksee, joka suoraan tuotti rekrytointeja.

-Viime vuoden puolella saimme rekrytoitua huomattavan määrän uusia sulzerilaisia monipuolisesti erilaisiin tehtäviin muun muassa suunnittelu- ja tuotekehitystyöhön, myynti- ja markkinointitehtäviin, IT-puolelle asiantuntijatehtäviin sekä tuotannon puolelle asennus- ja koneistustehtäviin.

Riina Honkanen (Kuva: Hannu Oksanen)

 

Tuloksena yli 30 uutta insinööriä

Entistä vahvempi paneutuminen rekrytointiin on tuottanut huikeita tuloksia myös Andritzilla. Viime syksyn jälkeen Andritz on saanut palkattua 33 uutta työntekijää lähinnä insinöörin tehtäviin.

- Se on valtavan hyvä tulos, kymmenen prosenttia henkilökunnastamme, hämmästelee henkilöstöpäällikkö Arto Laine.

Tusinan verran työpaikkoja on edelleen täyttämättä. Andritzin työvoimapula iski toden teolla viime vuonna suuren tilauskannan myötä.

Laine löytää kaksi keskeistä syytä, miksi rekrytointi yhtäkkiä onnistui hyvin. Yritys palkkasi viime syksynä pelkästään rekrytointiin keskittyvän henkilön. Toinen syy on se, että Andritz alkoi palkata myös vastavalmistuneita insinöörejä.

- Vastavalmistuneet insinöörit eivät tietystikään auta välittömään työvoimapulaan, sillä heidän sisäänajonsa kestää vuoden verran. Mutta yritystoimintaa on ajateltava pitkällä tähtäimellä.

Laineen mukaan haasteena on edelleen saada työntekijöitä muuttamaan Kotkaan, erityisesti pääkaupunkiseudulta. Uusista palkatuista kymmenen on muuttanut Kotkaan. Neljä asuu Kymenlaakson ulkopuolella käyden Karhulassa kerran tai pari viikossa ja työskennellen muut päivät Andritzin muissa toimipisteissä. Loput 19 asuivat jo Kotkassa tai muualla Kymenlaaksossa.

Myös Andritzin rekrytointi alkoi sujua, kun se aktivoitui LinkedInissä ja otti suoraan kontakteja yliopistoihin.

Kotka alkaa näkyä

Cursorin myyntijohtaja Harri Eela sanoo, että markkinointikampanja lähti liikkeelle selvästä tarpeesta. Cursorin näkökulmasta kysymys on seutumarkkinoinnista, jota kehitysyhtiö on toki tehnyt jo ennen tätäkin kampanjaa.

Eela korostaa, että seutumarkkinointi on aina pitkäjänteistä työtä eli kestää vuosikausia ennen kuin mielikuva muuttuu.  Kotka on ollut aina fyysisesti lähellä, erityisesti nyt moottoritien ansiosta, mutta henkisesti kaukana.

- Paljon on tehty ja Kotkaa alkaa pikkuhiljaa näkyä. Vähättelyn kulttuuri on väistymässä, Harri Eela sanoo.

Yritysten mukaan saaminen kampanjaan edellytti Eelan mielestä ammattimaista otetta tekemisessä.

- Halusimme tarjota yrityksille kustannustehokkaan tavan toimia. Tarjosimme alustan ja työkalut. Kun saimme yritykset mukaan, se kasvatti koko seudun arvoa.

Cursorin markkinointipäällikkö Elina Saarela iloitsee yritysten tekemästä yhteistyöstä ja sen tuloksista.

- Ymmärretään se, että kun kaverilla menee hyvin, minullakin menee, Elina Saarela sanoo.

- Keskeistä kampanjassa oli ajattelutavan muutos.

Kampanja jatkuu

Kampanjaan kuului myös muun muassa aukeaman kokoinen mainos Helsingin Sanomissa, jossa tuotiin tarinallisesti esiin kotkalaista arjen luksusta. Potentiaalisille paluumuuttajille Helsingin seudulla lähetettiin henkilökohtaista postia ja metallialan yritykset kampanjoivat omalla tapahtumallaan kauppakeskus Pasaatissa.

Kampanjointi jatkuu myös tänä vuonna. Uusia yrityksiä otetaan mukaan.

Tavoitteena nostaa seudun tunnettuutta, parantaa mielikuvia seudusta ja seudun työnantajista, houkutella työvoimaa sekä jatkaa ja kehittää pitkäjänteistä, proaktiivista ja tehokasta yhteismarkkinointia.

 

Kirjaudu sisään tai rekisteröidy kommentoidaksesi artikkelia

Kirjaudu sisään

Rekisteröidy