Suosi suomalaista -kehdattiin mainoksessa vielä takavuosina sanoa. Tarkoituksena oli ohjata kuluttajien ostoskäyttäytymistä tukemaan kotimaista työllisyyttä, yrittäjyyttä ja kansantaloutta. Näinä temuttamisen vuosina voisi kyseisen sloganin palauttaa taas jokapäiväiseksi iskulauseeksi. Kun ostat kotimaassa valmistetun tuotteen kotimaisesta kaupasta, tuet teollasi suomalaista työntekijää, yrittäjää ja lopulta koko kansantaloutta.
Paikalliselle tasolle tämän voisi kääntää siten, että suosisimme kaikessa kulutuskäyttäytymisessämme kaikkea sitä, mikä on tuotettu ja myyty mahdollisimman lähellä omia asuinsijojamme. Kun menen Karhulan torille, tai sen lähistöllä oleviin liikkeisiin ostoksille, piristän osaltani kotiseutumme liike-elämää.
-Mutta kun se on niin kallista, sanoo joku.
-Kiinalaisesta verkkokaupasta saa halvemmalla, puolustelee toinen.
-Lyhytnäköinen ajattelumalli, vastaan minä.
Omaa kukkaroa mustasukkaisesti tuijottava temuttelija maksaa hetkellisen säästönsä myöhemmin muun muassa kohonneina työttömyyslukuina, muuttotappiona, asuntojen hintojen alentumisena ja esimerkiksi valtion sekä kuntien tekeminä leikkauksina ja säästötoimenpiteinä. Omaan nilkkaan kolahtaa oman navan tuijottelu.
Ja jos kansantaloudelliset perusteluni eivät hippejä vakuuta, niin ajatelkaa sitten edes ympäristöä. Läheltä hankittu tuottaa pienemmän hiilijalanjäljen kuin toiselta puolen maailmaa rahdattu.
Lähellä tuotetun suosimista ei tule jättää pelkästään yksittäisten kansalaisten varaan. Olen vuosikaudet monessa yhteydessä vaatinut myös Kotkan kaupunkia suosimaan hankinnoissaan paikallisia yrittäjiä sekä tuottajia. Ainakin 67 kertaa olen tästä puhunut. Palveluiden kilpailutus voidaan hankintalain puitteissa useinkin suorittaa siten, että kriteerit asetetaan paikallisia toimijoita suosiviksi.
Juho Eerola, Perussuomalaiset.
Paikallinen kuntavaaliehdokas.
