Mika Tiitinen
Liikenneopettaja
Tiitisen Autokoulu
Tämän talven runsas lumentulo sekä vaihtelevat keliolosuhteet ovat heikentäneet erityisesti moottoritien ramppien kuntoa ja vaikeuttaneet kunnossapitoa. Loskapatja ja ajourat tiellä ovat myös olleet autoilijoiden harmina.
Loskakelien määrä on lisääntynyt. Loskaisilla urilla on pitänyt ajaa rauhallisesti, vähän niinkuin kieli keskellä suuta. Auton renkaiden joutuessa loskan päälle on loskaliirron vaara erityisen suuri. Loskaliirto on jopa vaarallisempi kuin vesiliirto. Hyväkuntoinenkaan talvirengas ei pysty syrjäyttämään paksua loska kerrosta. Loska liimautuu renkaan pintaan kuin tapettiliisteri ja rengas menettää täydellisesti otteen tien pinnasta.
Paras keino välttää loskaliirto on ajaa alhaisella tilannenopeudella sekä urissa pysyminen, myös äkkinäisiä ohjausliikkeitä tulee välttää. Ajo-otteen ratista on oltava kahdella kädellä tukeva ja napakka. Niin sanottu ”luu ulkona” yhdellä kädellä ajaminen on riskialtista, reagointi pidon murtumiseen on hidasta ja vaikeaa.
Runsas lumen tulo on kaventanut myös moottoritien kiihdytys ja poistumis kaistoja. Lunta ei ole saatu aurattua tarpeeksi kauas, johtuen mm. moottoritien melu muureista, jotka ovat hyvin lähellä ajokaistoja. Paikkapaikoin ei voida edes puhua kiihdytys- ja poistumiskaistoista. Ne ovat olleet täysin aurauslumen peittämiä ja niiden käyttö on ollut vaarallista sekä osin jopa mahdotonta. Ehkä tulevaisuudessa olisi priorisoitava moottoritien kunnossapitoa ja keskityttävä enemmän ramppien puhtaanapitoon. Tänä talvena rampeilla on tapahtunut lukuisia ulosajoja.
Talviliikenteeseen sopii hyvin pokerinpelaajan motto:
”maltti on valtti”